بچه سايت ها
نوشته شده توسط : E-Commerce

بچه سايت ها –  مامور گول زدن موتورهاي جستجو يا يک تاکتيک مناسب براي رتبه بهتر

حتما نام Portal يا Mini Site را شنيده ايد. اين سايت ها درواقع به عنوان يک مدخل ورودي به سايت هاي اصلي عمل مي کنند و به همين دليل به آنها Portal يا همان مدخل مي گويند و از اين نظر به آنها Mini Site مي گويند که معمولا سايت هائي با اطلاعات کم و متمرکز روي يک موضوع خيلي خاص هستند که از آنها لينک هاي زيادي به سايت يا سايت هاي اصلي داده مي شود. اين نوع سايت ها از اين جهت که با داشتن لينک هاي زياد به سايت هائي که شايد هيچ محتواي مناسبي هم نداشته باشند، باعث گول زدن موتورهاي جستجو و ايجاد ترافيک براي "هيچ" مي شوند، به همين دليل معمولا موتورهاي جستجو نسبت به اين نوع سايت ها خيلي حساس و با دقت عمل مي کنند و سعي مي کنند اين تاکتيک را خنثي کنند.

با اين حال، سوال مهم اين است که آيا اين نوع سايت ها بي ارزش هستند ؟ جواب منفي است. در اين مقاله به ارزش آنها اشاره خواهد شد.

خاصيت آنها براي بازديد کننده واقعي

هدف طراحي هر سايتي حتي بچه سايت ها اين است که به بازديد کننده سايت، خدمات مناسبي ارائه شود. اين باعث مي شود تعداد بازديد کننده افزايش يابد، صفحات بيشتري از سايت بازديد شود، مدت بيشتري در سايت بمانند و به احتمال زياد، مجددا به سايت بازگردند. يکي از خاصيت هاي بچه سايت ها اين است که اطلاعات را در ساختار کوچک که قابليت بازديد و همچنين مديريت راحت تري دارد، ارائه مي کنند.

يک مثال ساده. يک سايت ورزشي را در نظر بگيريد که در مورد انواع ورزش ها از فوتبال تا واليبال و بسکتبال گرفته تا تنيس، دوميداني و حتي ماهيگيري اطلاعات دارد. در اين سايت حجم زيادي اطلاعات کامل در مورد همه ورزش ها وجود دارد. نقطه ضعف اين سايت هم همين است... "حجم زياد" اطلاعات در مورد "همه" ورزش ها. پس راه حل کمک به بازديد کننده جهت دسترسي به اطلاعات خاص مورد نيازش چيست ؟

جواب اين سوال در اين مورد خاص، راه اندازي بچه سايت است. با طراحي يک سايت اختصاصي مثلا مختص يک منطقه خاص يا يک ورزش خاص، با يک امکان مناسب گشت زني راحت در سايت، سرعت بالا و اطلاعات کاملا گلچين شده، بازديد کننده شما احساس راحتي بيشتري خواهد کرد. شما در اين سايت، با احتياط، به ساير سايت هاي ورزشي هم لينک مي دهيد که بازديد کننده سايت شما اگر اطلاعات ورزش هاي ديگر را هم خواست، بتواند به آنها برسد.

امروزه خيلي از صاحبان سايت، متمرکز بر جلب رضايت عنکبوت هاي موتورهاي جستجو هستند تا متمرکز بر رضايت بازديد کننده. اين موضوع باعث مي شود در ارائه اطلاعات مناسب بازديد کننده کوتاهي شود و در آخر روز، چيزي که باقي مي ماند، هزينه خدمات ميزباني سايت و ميزان بازده کم آن است. با طراحي بچه سايت ها، شما علاوه بر اينکه مي توانيد در آن سايت ها بر اطلاعات مورد نظر بازديد کننده متمرکز شويد، بلکه با ارتباط چند بچه سايت، يک شبکه بزرگ از اطلاعات مرتبط به هم ايجاد خواهيد کرد.

کلمات کليدي بيشتر!

هرچند که هدف جلب رضايت بازديد کننده است ولي يک شبکه بزرگ از بچه سايت ها تاثير خوبي در افزايش بازديد کنندگان سايت هاي شما دارند. همه مي دانيم يک سايت زيبا وقتي که بازديد کننده نداشته باشد، بي خاصيت است. بچه سايت ها در افزايش رتبه سايت شما و جلب بازديد کننده از طريق موتورهاي جستجو موثر هستنند.

يک دليل اين است که دست شما در انتخاب و استفاده از کلمات کليدي موثرتر، باز است. شما اکنون چند سايت داريد که هريک بر روي موضوع خاصي متمرکز هستند و هرکدام کلمات کليدي مخصوص خود را ترويج مي کنند و لازم نيست همه کلمات کليدي در يک سايت وجود داشته باشند که معمولا هم زياد موثر نيست. پس مثلا در همين سايت ورزشي به جاي اينکه از مثلا کلمات "تاريخ فوتبال" تا "قهرمان اسکي ايران" در يک سايت استفاده کنيد، هر يک را در سايت اختصاصي خودش به کار ببريد و نتيجه مطلوب تري هم بگيريد. توضيح بيشتر اين که شما در يک صفحه وب خيلي راحت تر است که مثلا روي "جام فوتبال" و "قهرمان هاي فوتبال" متمرکز شويد تا اينکه روي "جام فوتبال" و "تاريخ بدمينتون". در حالت اول، متن صفحه خيلي مناسب تر و قابل خواندن تر نسبت به حالت دوم است.

نکته مثبت ديگر در مورد صفحه ورودي سايت است. همان طور که مي دانيد، موتوروهاي جستجو براي صفحه اول ارزش زيادي قائل هستند و در رتبه سايت تاثير زيادي دارد. با داشتن چند بچه سايت، در واقع شما چند صفحه ورودي داريد که در مجموع باعث رتبه بالاتري در موتورهاي جستجو مي شود و وقتي بازديد کننده به يکي از سايتها که مرتبط به موضوع مورد نظرش است برسد، به ساير سايت هاي شما هم لينک خواهد شد.

همچنين شما وقتي سايت هاي خود را در ليستهاي اينترنتي قرار مي دهيد، در طبقه بندي هاي مختلفي قرار خواهند گرفت مثلا در طبقه بندي تفريح > ورزش > فوتبال و همچنين تفريح > ورزش > تنيس که اين باعث برقراري ارتباط هاي بيشتري به شبکه بچه سايت هاي شما مي شود.

 

با تمام توضيحات بالا که خاصيت بچه سايت ها را در افزايش کلمات کليدي که رواج مي دهيد و همچنين افزايش تعداد ارتباط به شبکه بچه سايت هاي شما را بيان مي کند و در نتيجه تعداد بازديد کننده سايت شما را از 50 عدد در روز به 5000 عدد در روز مي رساند، اگر از اين امکان خوب و عاقلانه استفاده نکنيد، براي شما بازده خوبي نخواهد داشت.

توجه کنيد که هدف از اين نوع سايت ها، ارتباط هاي تو درتو و چند لايه بين اين سايت ها نيست و يا طراحي يک صفحه لينکستان. شما بايد در برقراري ارتباط بين اين سايت ها با دقت و منطق عمل کنيد. هر جا که واقعا نياز است تا بازديد کننده سايت شما به يکي ديگر از مجموعه بچه سايت هاي شبکه شما منتقل شود، اين کار را بکنيد و هدف خود را فقط در برقراري ارتباط بين اين سايت ها متمرکز نکنيد.

سايت هاي خود را مناسب و مورد توجه بازديد کننده طراحي کنيد و تمام هدف خود را در جلب رضايت موتور هاي جستجو قرار ندهيد چون ممکن است اين کار در کوتاه مدت پاسخگو باشد ولي بازديد کنندگان ناراضي به سرعت سايت شما را ترک و فراموش خواهند کرد.

 

براي در يافت متن کامل تمام مطالب در خبرنامه عضو شويد




:: موضوعات مرتبط: تمامی مطالب و مقالات محمود بشاش ( غول مقاله یتجارت الکترونیک ایران ) , بچه سايت ها , ,
:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : جمعه 3 بهمن 1388 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: